Lepší zdraví díky hlívě ústřičné

Hlívu ústřičnou snadno rozpoznáte podle její velikosti a typického zbarvení. Pokud tuto houbu úmyslně přehlížíte, možná tak obcházíte své vlastní zdraví.

V závislosti na ročním období můžete hlívu ústřičnou sbírat bez obav i ve větším množství. Nejúrodnějším měsícem je samozřejmě listopad. Hlíva je beze stonku, má bělavé žábry, které jsou ke konci zavalitější a roste převážně u stromu nebo přímo na jeho kmeni. Existuje mnoho jejich odrůd. Některé druhy hlívy ústřičné jsou spíše růžovější nebo vás svou nazelenalou barvou mohou poněkud odradit od jejich sběru. Hlíva má sama o sobě i velmi specifickou vůni. Je poměrně houbově výrazná, avšak nijak nepříjemná. Je snadno viditelná i z větší dálky, protože může vyrůst i vysoko na kmeni stromu. Proto vám sběr hlívy ústřičné usnadní především její relativní velikost.

Zdroj vitamínu D

Hlíva ústřičnáMožná si řeknete, že houby nemohou vaše zdraví nijak výrazně ovlivnit. Opak je pravdou. Hlíva ústřičná je jednou z mála hub, která je obrovským zdrojem vitamínu D. Postačí vám denně zkonzumovat půl šálku hlívového odvaru a vaše pravidelná várka požadavku na lepší zdraví je splněna. Pokud se zrovna neřadíte mezi milovníky sběračů hub, můžete si hlívu ústřičnou koupit i ve formě tablet v jakékoliv lékárně. Nejlépe však uděláte, když si doma připravíte polévku z čerstvých hlív. Dejte si pozor na případnou alergickou reakci, kterou trpí cca 10% celé populace. Nejprve si tedy připravte pouze menší porci jídla, aby jste měli jistotu, že hlívu ústřičnou můžete bez obav strávit.

Hlívový salát

Hlíva ústřičná se dá upravovat velmi snadno a mezi nejoblíbenější způsoby úprav patří samozřejmě zmiňovaná polévka nebo houbová směs s rýží. Velmi oceňovaný je také speciální teplý salát s hlívou, čočkou a karamelizovanou cibulkou. Tento recept je snadný a zvládne ho každý.

Připravte si:

  • 300g hlívy ústřičné
  • 200g čočky
  • 3 jarní cibulky
  • kmín, sůl, pepř
  • rajčata, nejlépe cherry
  • chilli

Čočku uvařte dle návodu nebo ji nechte přes noc namočenou v hrnci, aby změkla. Ve větší pánci rozehřejte olej, přidejte na kousky nakrájenou hlívu, kmín, trochu chilli a cherry rajčátka. Posolte, opepřete a mírně poduste, dokud houby nezměknou. Přidejte uvařenou čočku. Na vedlejší pánvičce si nechejte zkaramelizovat na jemno nakrájenou jarní cibulku. Celou směs smíchejte a dochuťte pažitkou nebo petrželí. Ještě teplý salát podávejte s křehkým pečivem.

Zajímavosti

Hlíva ústřičná se jako první začala nabízet v Německu, kde ji lidé speciálně připravovali do léčivých odvarů, které následně podávali nemocným lidem. Doktoři již za první světové války pozorovali, že hlíva pomáhá při infekcích a bolestech způsobených virovým onemocněním. Hlíva je také velmi oblíbená v japonské kuchyni a její chuť je tam často přirovnávána k anýzu a vlašským ořechům. Pomáhá člověku nejen snižovat cholesterol v krvi, ale také má antioxidační a antibakteriální účinky. Mnoho lidí se domnívá, že hlíva pomáhá oddalovat stáří, ale pravdou je, že pomáhá spíše pročistit organismus a zlepšit stav pokožky. Extrakty z hlívy ústřičné se také začínají používat při léčbě rakoviny a hepatitidy. Pokud zařadíte hlívu do svého jídelníčku, vaše zdraví vám jistě bude vděčné. Zkombinovat ji můžete s liškami a vejci.

   

Diskuze: Podělte se o své osobní zkušenosti

Your email address will not be published. Required fields are marked *